De tiende dag. Verder naar Icht - Reisverslag uit Icht, Marokko van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu De tiende dag. Verder naar Icht - Reisverslag uit Icht, Marokko van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu

De tiende dag. Verder naar Icht

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet Johan Chris IJsbrand

16 November 2015 | Marokko, Icht

Na een heerlijke nacht, om 7 uur er uit. Lekker de slaapzakken en de luchtbedden.
We kunnen het rustig aandoen, want we hoeven niet zo ver. Eerst even richting het hotel, daar zitten al wat anderen, die een kopje koffie voor me halen. Eerst even Trudy bellen, die kon ik gisteren moeilijk te bereiken omdat er zoveel mensen op internet zaten. Nu liggen er nog veel in bed, dus het lukt.
We eten Cruesli als ontbijt, vanmorgen voor de eerste keer en delen het met de Cameltou's. We krijgen van hen een lekker bakje Senseo.

Om 9 uur gaan we op pad met de drie SSang Yongs, de twee Volvo's en de BMW (Cameltou's)
We rijden rustig weg. We doen eerst even de boodschappen, brood en water.

We rijden een prachtige route, na elke bocht is het weer anders. We stoppen even bij een viertal kamelen. Een prachtig gezicht. Het zijn twee volwassen en 2 jongen. Ze lopen daar in het wild, want ze hebben geen touwen om de poten.
De meeste rivierbeddingen staan droog. Als het hier echt flink en langdurig regent, moet het hier geweldig tekeer gaan. We zien namelijk best veel bruggen die verwoest zijn.

Op een gegeven moment komen we toch bij een rivier waar het water nog over de weg stroomt. Nadat we er door zijn wil IJsbrand er nog een keer door, voor een foto.
We drinken koffie in een dorpje, waar ook andere groepen ons passeren.

We krijgen een SMS-je van de organisatie. Als we nog willen veranderen van route in Mauretanie dan moeten we dat uiterlijk morgen aangeven. Voor ons staat al vast dat we de Zandroute gaan doen, in onze groep zitten voldoende 4WD's.

We stoppen bij een prachtige kloof, een soort kleine Grand Canyon. Wat een prachtige natuur.
We rijden door de stad Tata. Hier pinnen we even weer. Er zijn mooie straatjes. Een politieman komt even poolshoogte nemen en wijst ons waar de bank is. We lopen nog even naar een militaire post, krijgen van de militairen een aantal dadels, maar foto's maken is niet toegestaan. Had ik overigens al gedaan van achter de bomen.

Als we het stadje weer uitkomen dan worden we aangehouden bij een politiecontrole. De eerste SSang  Yong wordt ondervraagd, maar Jan doet alsof hij geen Frans kent. Ze vragen een fiche (formulier), maar ze laten ons vervolgens gaan.
Ook Cecil die twee auto's achter ons rijdt wordt staande gehouden. Chris vraagt dan via het bakkie hoeveel ezels ze voor haar willen geven. Hij was even vergeten dat de bakkies illegaal zijn in Marokko. Gelukkig hadden ze het bakkie uitgezet toen de politieman bij hen stond.

We rijden zo lekker door het steeds veranderende landschap, een soort steppenlandschap, met eerst nog acacia's en later vrijwel alleen nog stenen en dan weer een stuk met bijna alleen maar zand. De radio lekker aan, soms behoorlijk hard. En als dan Stef Bos voorbij komt met 'Papa ik lijk steeds meer op jou', dan krijg je kippenvel. We (Chris en ik) benoemen dat ook tegen elkaar, hoe waar is het ook ? De vraag blijft in de lucht hangen. Ik blijf er nog wel even mee bezig.

Als we vlak bij Icht zijn worden we al weer aangehouden door de politie. Hier komen we weg met alleen een tijdje praten met de eerste auto. De tijd dat de de Nederlanders ongemoeid lieten is kennelijk voorbij. Tegen half vier komen we aan bij onze camping. We gaan weer kamperen, anderen gaan in huisjes of in een tent bedekt met kamelen huiden. Het is een leuk plekje. Officieel hebben we hier morgen een rustdag, maar we besluiten om morgen door te gaan. Hier is niet veel te beleven.

Aan het eind van de dag is iedereen weer bij de groep, die gisteren is uitgevallen.

English summary.
Today another day with a drive through the beautiful countryside. We are closer to the Coast and Tomorrow we will drive another 500 kilometer. The scenery is the whole time changing and very beautiful. Several times we've seen wild camels. Very nice. We will camp again.

• 16 November 2015 - 21:50

Jannie Groen:

Leuk om elke dag het verslag te lezen, gegroet allen!

• 16 November 2015 - 21:55

Rik E.:

Mooie verslagen. Gelukkig weer netjes per dag, anders ga je je toch afvragen of jullie zijn gestrand. Rijden alle auto's die uit Nederland zijn vertrokken nog mee?
    Veel succes en plezier verder!

• 17 November 2015 - 21:07

Mark:

Leuk leuk leuk

• 18 November 2015 - 18:21

Annemarie Roth:

Leuk verslagen. Wat een prachtig avontuur! Veel plezier met elkaar en met de andere deelnemers.

• 18 November 2015 - 21:20

Mandy:

Ook niet verkeerd, een dagje zonder teveel spannende stunts met de auto's.
    En wat een prachtige foto's weer op facebook! Heerlijk die ruimte en vergezichten om je heen!
    We genieten elke dag met jullie mee :)
    Groetjes daar en we zien weer uit naar het volgende verslag :)