De eerste dag, voorbij Parijs - Reisverslag uit Tours-en-Vimeu, Frankrijk van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu De eerste dag, voorbij Parijs - Reisverslag uit Tours-en-Vimeu, Frankrijk van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu

De eerste dag, voorbij Parijs

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet Johan Chris IJsbrand

07 November 2015 | Frankrijk, Tours-en-Vimeu

7 november

Eindelijk is het dan zover. We gaan. We hebben er lang naar toegeleefd.
De wekker loopt om half zeven af. Nog even wat laatste spullen bij elkaar pakken. De broodjes zijn gisteravond al gesmeerd. Afscheid nemen van Trudy, maar niet voor lang want ze komt nog met de andere meiden naar het vertrekpunt in Amsterdam.

Om half acht komt Johan op de fiets aan en starten we de dieselmotoren. We gaan eerst IJsbrand langs halen en dan op weg naar Amsterdam, Chris nog inladen. Onderweg halen we de andere Zwollenaren, de roadrats, in. Ze blijven achter ons hangen en halen ook Chris even mee langs. Vanaf Chris naar het Noorderlicht in het Amsterdamse havengebied. Er zijn al heel wat teams aanwezig.

Ook de televisie, SBS6, is er. Ze zijn het meisje dat alleen in haar eendje meedoet, aan het interviewen. Even later blijkt dat wij ook zijn uitverkoren. Eerst worden Chris en Johan geïnterviewd en gefilmd en dan ben ik ook nog aan de beurt. Als laatste vragen ze waar ik mij het meeste zorgen over maak. Ik antwoord dat ik me geen zorgen maak. Ik neem het leven zoals het komt. Als je je zorgen maakt moet je niet met Amsterdam Dakar meedoen !
Vanavond zal het worden uitgezonden op Hart van Nederland. We zijn erg benieuwd.

Om 11 uur krijgen we nog vijf minuten tijd van de organisatie om afscheid te nemen van onze geliefden die in grote getale aanwezig zijn. Best even heftig.
Dan in colonne met 32 teams naar de snelweg. Alle wegen tot aan de snelweg zijn voor ons afgezet. We rijden met een gangetje van 90, voorafgegaan door een auto van de organisatie, met daarachter de eend, die de haalbare snelheid aangeeft.
We hebben koffie mee voor onderweg. Eerst drinken Chris en ik en daarna schenken we een kop in voor Johan. Even langszij komen, de raampjes open. Niet heel geslaagd want de koffie waait voor een deel uit de kop. Daarna toch maar de hele thermoskan doorgegeven. Zo leer je steeds weer.
We rijden door tot Hazeldonk waar nog veel Zuidelijke familie (niet van ons) nog afscheid komt nemen.

We gaan door en tot aan Parijs gaat het allemaal erg lekker. Rond Parijs is het erg druk en staan we regelmatig even stil. We verlaten het idee om nog even naar de Eiffeltoren te rijden, omdat we liever nog wat kilometers maken. We genieten van de mooie zonsondergang en leggen dan nog een groot end in het donker af. Tegen half acht arriveren we in Tours, waar we onderweg een Ibis budget hotel geboekt hebben.

We gaan nog even wat eten en dan terug naar het hotel, het verslag verder af maken en proberen nog even Hart van Nederland te kijken.

English summary.
It's started now. After a long time of preparations, the day is there. We left Zwolle around 7.30 P.m for the ride to Amsterdam. There we piked Chris and went to the meeting place. The most of the familymembers were there also to say Good bye. We were interviewed by the Dutch National Television for a program tonight. A story about the Dutch Father with three of his sons. We left in a convoy of 32 teams at eleven and drove together to the Belgium border. From there anyone was free to go and we drove together and passed Paris. We skipped the Tour around the Eiffeltower and drove till Tour, so we are already 750 kilometer on the way to Dakar.

Terugblik op de voorbereidingen.

De laatste weken zijn nog behoorlijk druk geweest. Er moest nog van alles aan de auto's geklust worden, achter sponsoren aan. Gelukkig veel sponsoren kunnen vinden.

En op zaterdag de 31ste oktober hebben we een afscheidsavond gehouden voor vrienden en bekenden. Een leuke avond met veel belangstelling. Leuk was ook de veiling. Hier hebben we allemaal spullen geveild voor ons goede doel. Totale opbrengst 1100 Euro. Geweldig !! Eerder op de dag hadden we nog even een proefrit gemaakt, eerst met Trudy, Gerard en Harmannus. We waren net Zwolle uit toen grote wolken onder de auto uit kwamen.

We werden gewaarschuwd door mensen en zijn de eerste de beste parkeerplaats gestopt. Het bleek dat een van de koelslangen lek was. Gelukkig konden Gerard en Harmannus even terugrijden voor een nieuwe slang en gereedschap. Hadden natuurlijk niets bij ons. Daarna eerst maar weer terug naar Zwolle.
'S middags maar weer geprobeerd, maar dan nu ook met de deskundigen, IJsbrand en Chris, even bij Opa en Oma en Oma langs om de auto's te showen. Nu ging alles goed. Leuk dat zoveel mensen meeleven en laten weten het een prachtig evenement te vinden en dan ook daadwerkelijk bijdragen aan het goede doel.

Hierbij het rekeningnummer nog maar eens voor het goede doel van www.stichtinghandtohand.nl. Giften op rekeningnummer NL28SNSB0941036618 tnv P M van der Krieke onder vermelding van Handtohand.