De tweede dag, 50 km ten Noorden van Madrid - Reisverslag uit Aldehorno, Spanje van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu De tweede dag, 50 km ten Noorden van Madrid - Reisverslag uit Aldehorno, Spanje van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu

De tweede dag, 50 km ten Noorden van Madrid

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet Johan Chris IJsbrand

08 November 2015 | Spanje, Aldehorno

Zondag 8 november.

De tweede dag al weer. De wekker loopt om 7 uur af. We zien al gauw weer drie auto's van de challenge vertrekken en beneden treffen we de 4 motorrijders. e waren pas om half een aan omdat ze pech hadden gehad onderweg.
Het hotel waar we hebben geslapen is precies hetzelfde hotel, waar Chris en Mark in 2006 op de parkeerplaats hebben geslapen.

Na een behoorlijke nachtrust vertrekken we om kwart voor acht vanuit Tours. Eerst even wat koelvloeistof en olie bijvullen en dan gaan we. Ontbijten doen we met de bolletjes die nog over zijn van gisteren, maar we hebben wel even een thermos gevuld met koffie van het hotel.
Het is mistig. Al snel krijgen we ons eerste leermomentje, n.l dat de chauffeur op het stuur moet letten en de bijrijder andere dingen kan doen. Chris, die rijdt is het aux kabeltje van de telefoon kwijt en zoekt driftig mee. We horen mevrouw Tom roepen; rechtdoor over de rotonde. Chris kijkt op en ziet dat we inderdaad bijna zover zijn dat we recht over de rotondes gaan, dus in de ankers en een ruk naar rechts aan het stuur en we zeilen nog net op tijd om de rotonde heen, in plaats van er recht over heen. Meteen klaar wakker en weer een leermomentje binnen !
We hebben vanaf hier nog 1700 km te gaan naar Puerto Sotogrande, waar we maandagavond worden verwacht.

We zitten al snel weer op de snelweg en het duurt niet lang meer dat opeens de zo'n doorbreekt, boven op een heuveltop en we tegen een strak blauwe lucht aan kijken.
Na een dikke 100 km gaan we even tanken en dan krijgen we de grijze auto niet meer aan de praat. Op de grijze zit een apart ingebouwde voorsloegen, die niet vanzelf uitgaat. Het is dus altijd even weer afwachten hoe lang je moet voorgloeien. Nu ging hij niet meer aan, dus de gouden erbij en met de startkabels de grijze weer aan de praat. Het is daarna wel spannend, maar bij de volgende tankbeurten hebben we de motor maar even laten draaien.
We staan best wel vaak aan de pomp. Ze slurpen zo'n 1:10. De zilveren is iets zuiniger dan de gouden. De tankinhoud is ook niet heel groot, maar we tanken ook ruim op tijd. Vandaag dus drie keer getankt.

Voor Bordeaux gaan we de Dordogne over, een behoorlijke rivier hier. We komen voorbij Biarritz, maar besluiten om nog iets verder door te rijden om naar de kust te gaan. Johan en IJsbrand zetten al vast het water aan voor nog een kopje koffie of soep en dan gaan we in Saint-Jan de Luz van de weg af door het prachtig authentieke dorpje en op goed geluk komen we uit bij de prachtige boulevard. Elk parkeerplekken staat vol met auto's maar we vinden nog een mooi plekje voor onze bolides voor een hek, waar we kunnen staan omdat we toch even bij de auto's blijven. Johan en Chris nemen hun kans waar en nemen een duik in het toch wel frisse water. Het is verder echter heerlijk warm. 32 graden in de zo'n zien we ergens langs de weg. We verwisselen onze warme kleren voor een korte broek en shirt.

De auto start nu gelukkig weer perfect en we gaan door richting Spanje. Als je net Spanje binnen rijdt, heb je schijnbaar een stukje subtropisch gebied. Het valt ons namelijk op dat daar nog heel veel groen blad nog gewoon aan de bomen zit. Wat verderop is het wel weer gewoon herfst, met al bijna kale bomen.

We rijden verder over prachtige wegen door de bergen. Best hard werken, voor met name de zilveren. Zeker met hellingen van 6 procent in de snelweg heeft hij het best lastig en zakt terug tot 90. We rijden verder meest tussen de 120 en 130.
We hebben ook een truc ontdekt voor het betalen van tol om de kosten een beetje overzichtelijk op dezelfde creditcard te houden, leggen we de kaart na gebruik op of voor de betaalautomaat, voor de volgende. Kunnen we na terugkomst de creditcard maatschappij aanschrijven omdat overal twee keer hetzelfde bedrag is afgeschreven (grapje, doen we natuurlijk niet !)

Als we vervolgens op de wegwijzers voor de eerste keer Madrid zien staan, zie we ook de eerste keer Arabische tekens op de wegwijzers. Een service voor de vele Arabieren die naar Zuid Spanje rijzen.
Op een gegeven moment komt ons in Spanje een politiewagen achterop. Hij blijft wel even achter ons hangen om de zaak even goed te bekijken, maar gaat dan toch voorbij.
Soms hebben we wat verwarring omdat TomTom wat anders aangeeft, is ook een wat oudere versie, dan we zien op de telefoon, zodat we af en toe even flink op de rem moeten, lastig voor de volgers die geen TomTom hebben, maar het komt elke keer weer goed.

Op een gegeven moment kwamen we door prachtige bergen met hele mooie wolken die over de bergen uitrolden, met de zo'n daar weer door heen. Het is maar goed dat je niet overal kunt stoppen, dan hadden we nog veel meer foto's. Ook nu weer genieten van de ondergaande zo'n, die een prachtige gloed over het gloeiende landschap legt.

We besloten om door de rijden tot voorbij Madrid, maar 50 km boven Madrid begon zich al een file te vormen. Steeds stonden we weer stil en op een gegeven moment vonden we het mooi geweest en zijn we de snelweg afgedraaid. We kwamen terecht in El Molar en vonden een mooi drie sterren hotel, hotel Azul, met een inpandige garage. De auto's gestald en toen het dorp ingegaan. We hebben in een klein restaurantje ons buikje rond gegeten in tapas, de kleine Spaanse gerechtjes.

Er zat ook een groep van 10 vriendinnen een verjaardag te vieren. Een kabaal dat dat gaf. Ik dacht dat we wel wat gewend waren met onze Amerikaanse meiden, maar hier sloegen alle decibelknoppen door. Na het eten, voor we weggingen moesten we nog even dansen met het hele spul.
Daarna terug naar het hotel, waarna de jongens nog even een biertje gingen drinken, terwijl ik aan het verslag begon.
Ze ontmoetten daar iemand die het helemaal te gek vond om mensen te ontmoeten die met Parijs Dakar meededen en wilde precies weten wie de piloot was enz. Er moesten foto's gemaakt worden. Hij was helemaal onder de indruk. Ze hebben het maar zo gelaten.

We kregen een Appje van Ester die met de kinderen naar Hart van Nederland had gekeken. Ze hadden naar Johan gezwaaid en waren verbaasd dat hij niet terugzwaaide.

Al met al een lange dag. We zijn blij dat we niet verder zijn doorgereden. 1000 km was mooi. Morgen minder dan 700 te gaan naar Puerto Sotogrande, in het Zuiden van Spanje.

English summary.
This 2nd day we went from Tours in France to 50 Km North of Madrid in Spain. We had a very good trip and drove more than 1000 km. The weather became very nice after a foggy start. The cars are doing wel. We enjoyed the West Coast of France for a while and then went through the Mountains of Spain. We stopped when we got into the traffic jam, 50 Miles North of Madrid.
Tomorrow a next day, driving to Southern Spain.

• 09 November 2015 - 08:03

Mieke Averes:

Hoi jongens,

Zo noem ik jullie kanjerS maar even.
    Veel respect voor jullie wens jullie een fijne reis toe

He pieter en mieke

• 09 November 2015 - 11:10

Leon Leferink:

Hallo mannen, spannend de eerste dagen! Mooi verhaal..
    Veel succes en volhouden! Geniet er van.. Ik blijf jullie volgen. Groet Leon

• 09 November 2015 - 11:34

Mandy :

Super leuk om tot nu toe steeds zo een uitgebreid verslag te lezen :) En wat hebben jullie al veel meegemaakt in zo een korte tijd! Gelukkig dat jullie elkaar hebben om elkaar scherp te houden, en anders doet mevrouw Tom dat dus wel ;)
    Hoop dat de vierwielers het goed vol blijven houden! Zie nu alweer uit naar het volgende verslag :) Ennuh, niet te vaak noemen hoe lekker tropisch warm het daar is... Is best even slikken gezien het hier op dit moment grijs en nattig is...

Groetjes Marcel & Mandy

• 09 November 2015 - 17:22

Mark:

goed verhaal...

• 09 November 2015 - 17:31

Carla Troost:

Zo hè dat gaat snel....Hele mooie reis verder met alle mannen.