Dag 14. Van Marokko naar Mauretanie - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu Dag 14. Van Marokko naar Mauretanie - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu

Dag 14. Van Marokko naar Mauretanie

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet Johan Chris IJsbrand

20 November 2015 | Mauritanië, Nouâdhibou

Vanmorgen op tijd er uit, om zes uur, even ontbijten en dan vertrekken we met een mooie zonsopkomst. We rijden vandaag weer in Konvooi. Ik heb het geld voor de formaliteiten bij me voor de hele groep van 6 auto's, zo'n 800 Euro.
We rijden eerst nog even bij de camping langs waar nog een paar mensen zitten. Bij de politiecontroles zijn ze nu soepel. Ze hebben geen zin om alle papieren in te zamelen.

Als we weer over het vasteland rijden dan zien we in de verte Dakhla weer liggen. Een mooi gezicht zo in de zon. Vandaag vertrekken de teams die door het zand gaan. De teams die over de weg gaan, vertrekken morgen.

Op sommige plekken zien we in de zee een flinke branding. Langs de weg zien we veel vlinders. Dat is ook wel te zien als we stoppen. Er zijn er heel wat gesneuveld.
100 kilometer voor de grens gaan we tanken en koffiedrinken en nog wat inkopen doen.
De omgeving soort steeds steenachtiger en af en toe zijn er flinke zandduinen. Het is behoorlijk warm en er staat een erg harde wind.

We arriveren tegen 1 uur bij de Marokkaanse grens. We mogen meteen doorrijden, bij de wachtende auto's langs. Niet iedereen is daar blij mee. We moeten eerst allemaal onze paspoorten inleveren en daar gaat iemand mee aan het stempelen. De eigenaren van de auto's moeten met het inklaringsformulier van de auto naar iemand toe, die stempels zet op het formulier en vervolgens moet je met dat formulier en de inmiddels terug gekregen paspoorten naar een ander loket en dan wordt iedereen die het land verlaat in een groot boek geschreven, met de gegevens van de auto.
Als je zonder auto het land wilt verlaten, terwijl je wel een mee naar binnen hebt genomen,heb je een groot probleem.

Na 2 1/2 uur zijn we uit Marokko en komen we in niemandsland tussen Marokko en Mauretanie. Dat is een bijzondere ervaring. Er is eigenlijk geen weg. Onze gids reed voorop en dan kun je zien waar de auto's langs gaan. Er is inmiddels wel een soort pad uitgesleten.
Het is echt niemandsland. Overal staan verlaten auto's, nog volledig intact of helemaal gestript. Ook zijn liggen er honderden kapotte televisies en het is overal een zootje.
Heel bijzonder. Als je auto in Marokko stuk zou gaan, dan is het een optie om hem de grens over te slepen en hem vervolgens te dumpen in niemandsland.
Waarschijnlijk staat er ook een hoop gestolen spul. Er staat zelfs een hele vrachtwagen.

Na zo'n drie kilometer slingeren door niemandsland komen we bij de grens van Mauretanie. Eerst komen we door de paspoort controle en vervolgens moeten de auto's ingeklaard worden.
Het is ontzettend handig dat we onze gids SIdy bij ons hebben. Hij regelt alles voor ons. We hoeven eigenlijk alleen maar te wachten. Ondertussen werden we af en toe aardig gezandstraald.

Het stel uit Nederland dat we eerder ontmoet hadden, was al om acht uur aan de grens, maar waren er nog niet door toen wij weggingen. We zien ook een aantal Italianen en Spanjaarden, die de auto's helemaal hebben afgeladen met tweede hands kleren.
Uiteindelijk zijn onze auto's helemaal niet gecontroleerd. Jammer voor al degenen, die alle bier gisteren hebben opgemaakt omdat alcohol in Mauretanie verboden is.

We rijden om kwart voor zes verder naar Nouadibou. We staan hier vannacht op een prachtige camping. Vlak voordat we bij de camping kwamen, zagen we twee grote groepen kamelen.
Een deel van de groep gaat kamperen en een ande deel gaat in kleine hutjes slapen. We hoeven niet te koken omdat de prijs van 10 Euro per persoon all-inclusive is.

De jongens gaan even kaarten. SIdy gaat het geld inzamelen en de verzekering regelen. De autoverzekeringen dekken tot en met Marokko. Dus je moet je hier apart verzekeringen afsluiten.

English summary.
Today we drove from Morocco to Mauritania. It took us 5 hours to cross the borders. In between, there is 3 kilometers of nobody's land. There you find a lot of Broken cars, televisions and may be stolen cars. A lot of the cars are totally stripped.
If your car breaks down in Morocco, you're not allowed to leave it there. So it's an opportunity to take the car accros the border and leave it in nobody's land.
We camp tonight on an beautiful peninsula and Tomorrow we'll go into the desert.

• 24 November 2015 - 18:03

Simone:

Hey! Wij zijn dat Nederlands stel waarover je schrijft haha. Nou, wij zijn na een lange dag ook veilig in Mauritanië aangekomen hoor, wat een gedoe pffff! Wel wat autopech nu, maar we zijn nu in Nouakchott en gaan een dezer dagen ook door naar Senegal. Wij zijn ook te volgen via www.vrijwilligdoorafrika.nl

Veilige reis nog en veel plezier ook!

Groetjes Simone en Kars

• 24 November 2015 - 22:55

Mandy:

Tof en leuk om de verslagen van de afgelopen dagen weer bij te lezen.
    En zo leer ik ook weer eens wat, het bestaan van het stukje niemandsland daar ;)

Ik klik gauw door naar het volgende verslag, ben benieuwd :)