Dag 16 Door de woestijn naar de zee - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu Dag 16 Door de woestijn naar de zee - Reisverslag uit Nouâdhibou, Mauritanië van Piet Johan Chris IJsbrand van der Krieke - WaarBenJij.nu

Dag 16 Door de woestijn naar de zee

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet Johan Chris IJsbrand

22 November 2015 | Mauritanië, Nouâdhibou

Het was gisteravond bewolkt, dus geen sterren in de woestijn. Om vijf uur is het plastijd en geniet ik nog even van de sterren die nu goed te zien zijn. Om zeven uur er uit om de zo'n op te zien komen inde woestijn. Het is weer wat bewolkt, dus we moeten even wachten tot de zon uit de wolken kruipt. Dan ontstaat er een prachtig gouden gloed.

Cruesli eten en vervolgens om negen uur vertrek. Zo over het zandduin. De gidsen weten precies waar je wel en waar je niet langs moet rijden. We rijden weer dwars over de vlakte. We zien een hele groep kamelen. Prachtig om te zien hoe verschillend al die kamelen zijn, zowel van formaat als van kleur.

Het is mooi om te zien dat de Sahara lang niet alleen maar zand is. Er zijn grote vlakten met grinden hier en daar heb je meer of minder kleine struikjes. Op die plekken blijft het zand dan ook liggen. Het is geen enkel probleem om met een gang van 70-80 km per uur over de vlakte te rijden.

Opeens komen we in een bos terecht met voornamelijk euforbia planten (wolfsmelk). Als je een blad doorsnijdt dan drupt de melk er uit. De melk is giftig. De grond is hier ook anders, een beetje modderig. Je kunt zien dat er water heeft gestaan.
Op deze plek is ook voldoende leven. We zien gierzwaluwen en allemaal kevers.

Even verderop moeten we door een mul stuk zand. De gids zit bij IJsbrand en Johan in en geeft aan waar ze langs moeten. Eventuele boompjes die in de weg staan, moeten ze dwars over heen rijden. De Volvo's scheuren er lekker door heen. Veel andere foto's komen vast te zitten.
Als we van ons team er allemaal door zijn dan staat de bus en de Mercedes uit de andere groep vast. We zijn toch maar even gaan helpen.
Als we aan het duwen zijn dan kruipt er een muisje onder de auto vandaan. Hij probeert steeds weer een schuilplek te vinden en kruipt bij de mensen onder de voeten. Het is een mooi bruin met wit muisje. Er zijn best veel dieren in de woestijn, je ziet heel veel sporen maar meer dan de muis, hagedissen, kevers en wat andere insecten heb ik niet gezien.

We komen nog door verschillende mulle stukken. Op een van de plekken komt Chris op het laatste stukje vast te zitten, maar is hij er zo nog uit te duwen. De sleepkabels die uit voorzorg aan bullbars waren bevestigd, hebben we voor onze eigen auto's niet nodig gehad. De Volvo's trekken lekker door.

Tussen de middag moeten we wachten met z'n allen op de parkcontrole. De jongens gaan pannenkoeken bakken en worstjes en wat ham.
Werd ook zeer gewaardeerd door de overige teammembers van onze groep. We hadden zelfs jam en stroop.

Bart had het Carter van zijn auto stuk gereden met een schroef vanuit de bodemplaat. Er lekt erg veel olie uit. Hij fikst het voorlopig en wil zo snel mogelijk naar Nouackchock.
Als we weer verder gaan moeten de banden nog leger. Des te leger, des te beter ze door het zand kunnen.
De BMW heeft problemen met z'n koppeling, waarschijnlijk omdat de bodemplaat omhoog gedeukt is. Ze kunnen alleen rijden in de twee en in de vier. Ze zullen samen met Bart vooruit gaan naar Nouackchock.

We rijden langs prachtig gevormde duinen, pompen de banden weer vol en komen weer op het asfalt bij zee. Eindelijk zien we ook weer een paar huizen.
We stoppen bij een vissersplaatsje. Meteen komen alle kinderen uit het dorp op ons af en beginnen te vragen om cadeaus.
Het duurt niet lang dan worden ze weggestuurd door de bewaking van ons. Overal hangen vissen te drogen. Het is een ontzettende armoe daar.

We gaan weer verder en rijden vervolgens naar de camping, die vlak bij zee ligt. We willen graag direct aan zee kamperen maar dat mag niet. We moeten op de camping staan. We huren een bedoeïenentent, waarvan we twee plekken onderverhuren aan Erald en Ceciel.

We eten eerst een lekkere kop snert en daarna spinazie met aardappeltjes. Heerlijk. Daarna weer lekker om het kampvuur. We gaan om half tien op bed in ons mooie tentje.

English summary.
Today we went through the desert and saw a lot of beautiful sanddunes. We went through the sand with the cars. In this case we had to lower the pressure in the tyres. At the end of the day we went to a campsite, close to the Sea.

• 24 November 2015 - 23:05

Mandy:

Hihi, geweldig! Snert, spinazie em aardappeltjes middenin de woestijn ;)